Lasten | |||||||
Thema | Rekening | Begroting | Raming | ||||
Productgroep | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
Milieu | 5.386 | 5.270 | 5.474 | 5.414 | 5.438 | 5.443 | |
Afvalverwijdering & verwerking | 2.809 | 2.685 | 2.938 | 2.912 | 2.905 | 2.904 | |
Riolering en Waterzuivering | 1.562 | 1.639 | 1.638 | 1.643 | 1.660 | 1.650 | |
Milieu | 1.015 | 946 | 898 | 859 | 873 | 889 | |
Beheer openbare ruimte | 8.235 | 6.876 | 6.736 | 6.699 | 6.749 | 6.802 | |
Groen en recr. voorzieningen | 1.961 | 2.236 | 2.158 | 2.159 | 2.163 | 2.154 | |
Infrastructuur | 5.424 | 3.767 | 3.702 | 3.723 | 3.766 | 3.824 | |
Verkeer en vervoer | 373 | 404 | 415 | 360 | 360 | 360 | |
Lijkbezorging | 162 | 172 | 131 | 131 | 131 | 131 | |
Openbaar water | 315 | 297 | 330 | 326 | 329 | 333 | |
Totaal lasten | 13.621 | 12.146 | 12.210 | 12.113 | 12.187 | 12.245 |
Baten | |||||||
Thema | Rekening | Begroting | Raming | ||||
Productgroep | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
Milieu | -5.611 | -5.766 | -6.126 | -6.154 | -6.175 | -6.174 | |
Afvalverwijdering & verwerking | -3.209 | -3.338 | -3.625 | -3.624 | -3.616 | -3.615 | |
Riolering en Waterzuivering | -2.402 | -2.428 | -2.501 | -2.530 | -2.559 | -2.559 | |
Milieu | - | - | - | - | - | - | |
Beheer openbare ruimte | -2.104 | -855 | -869 | -877 | -877 | -877 | |
Groen en recr. voorzieningen | -52 | -36 | -36 | -36 | -36 | -36 | |
Infrastructuur | -1.855 | -577 | -583 | -583 | -583 | -583 | |
Verkeer en vervoer | -24 | -24 | -24 | -24 | -24 | -24 | |
Lijkbezorging | -101 | -145 | -153 | -161 | -161 | -161 | |
Openbaar water | -72 | -73 | -73 | -73 | -73 | -73 | |
Totaal baten | -7.715 | -6.621 | -6.995 | -7.031 | -7.052 | -7.051 |
Saldo | |||||||
Thema | Rekening | Begroting | Raming | ||||
Productgroep | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
Milieu | -226 | -497 | -653 | -740 | -737 | -730 | |
Afvalverwijdering & verwerking | -400 | -654 | -688 | -713 | -711 | -711 | |
Riolering en Waterzuivering | -841 | -789 | -863 | -886 | -899 | -908 | |
Milieu | 1.015 | 946 | 898 | 859 | 873 | 889 | |
Beheer openbare ruimte | 6.130 | 6.023 | 5.867 | 5.822 | 5.872 | 5.925 | |
Groen en recr. voorzieningen | 1.910 | 2.200 | 2.121 | 2.123 | 2.127 | 2.118 | |
Infrastructuur | 3.569 | 3.190 | 3.119 | 3.140 | 3.183 | 3.241 | |
Verkeer en vervoer | 348 | 381 | 391 | 336 | 336 | 336 | |
Lijkbezorging | 61 | 27 | -22 | -30 | -30 | -30 | |
Openbaar water | 242 | 225 | 258 | 253 | 256 | 260 | |
Totaal saldo van lasten en baten | 5.904 | 5.526 | 5.214 | 5.082 | 5.135 | 5.195 | |
Toevoeging reserves | 2.068 | 2.822 | 813 | 782 | 743 | 685 | |
Onttrekking reserves | -1.839 | -2.566 | -126 | -57 | -57 | -57 | |
Saldo mutaties reserves | 229 | 256 | 686 | 725 | 686 | 628 | |
Geraamd resultaat | 6.133 | 5.782 | 5.900 | 5.806 | 5.820 | 5.822 |
Waarvan:
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
---|---|---|---|---|
Incidentele lasten | 144 | - | - | - |
Incidentele baten | -13 | -10 | - | - |
Saldo | 131 | -10 | - | - |
Waarvan:
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
---|---|---|---|---|
Structurele toevoegingen aan de reserves | 813 | 782 | 743 | 685 |
Structurele onttrekkingen aan de reserves | -7 | -57 | -57 | -57 |
Saldo | 806 | 725 | 686 | 628 |
P2 | Ruimtelijk beheer | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
---|---|---|---|---|---|
Vertrekpunt begroting 2019-2022 | 5.761 | 5.656 | 5.660 | 5.660 | |
Nieuw beleid | - | - | - | - | |
Autonoom | 396 | 396 | 396 | 396 | |
Bestaand beleid | -256 | -244 | -235 | -233 | |
Totaal saldo | 5.901 | 5.808 | 5.821 | 5.823 |
Toelichting
Nieuw beleid
Het hoofdstuk 'Financiële ontwikkelingen' (hoofdstuk 3) laat stap voor stap zien hoe de begroting is opgebouwd. Alle stappen worden uitgebreid toegelicht, zij het dat de toelichting is gericht op de begroting als geheel. Hieronder volgt een toelichting die specifiek is gericht op programma 2. Het onderdeel overige mutaties komt daarbij apart aan de orde, omdat dit onderdeel in hoofdstuk 3 wel wordt getoond, maar niet wordt toegelicht.
Ontwikkeling resultaat Programma 2 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
---|---|---|---|---|
Vertrekpunt begroting 2019-2022 | 5.761 | 5.656 | 5.660 | 5.660 |
Uitwerking uitgangspunten en financiële techniek | -90 | -121 | -112 | -52 |
Overige mutaties | 230 | 273 | 273 | 215 |
Resultaat | 5.901 | 5.808 | 5.821 | 5.823 |
Uitwerking uitgangspunten en financiële techniek
Uitwerking uitgangspunten en financiële techniek programma 2 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
---|---|---|---|---|
Personeelslasten | 304 | 304 | 304 | 304 |
Kapitaallasten investeringen | -14 | -44 | -47 | 27 |
Indexering lasten | 94 | 94 | 94 | 94 |
Indexering baten | -1 | -1 | -1 | -1 |
Indexering leges | -9 | -9 | -9 | -9 |
Indexering en areaal uitbreiding belastingen | -157 | -157 | -157 | -157 |
Verbonden partijen | 14 | 30 | ||
Kostendekkend maken riool- en afvalstoffenheffing | -308 | -309 | -310 | -340 |
Totaal programma 2 | -91 | -122 | -113 | -53 |
Personeelslasten
In hoofdstuk 3 'Financiële ontwikkelingen' wordt onder 'loonontwikkeling' aangegeven dat de personeelskosten over de hele linie toenemen. Dit is op alle programma's terug te zien. Op programma 2 is sprake van € 304.000 aan extra personeelslasten. Dit grijpt met name terug op de productgroepen Infrastructuur, Verkeer en vervoer en Riool en waterzuivering.
Kapitaallasten investeringen
De kapitaallasten voor de investering en de investeringen met maatschappelijk nut zijn geactualiseerd op basis van de uitkomsten bij de jaarrekening 2017 en de toekomstige investeringen.
Indexering lasten
Voor de indexering lasten is uitgegaan van de stelregel:, lasten worden geïndexeerd wanneer daar uitdrukkelijk reden toe is. Bij budgetten die het onderhoud van de openbare ruimte betreffen is dit veelal het geval.
Indexering baten
Voor de indexering van baten is uitgegaan van de stelregel: baten worden geïndexeerd. Op programma 2 komen, buiten de baten uit belastingen en leges, nauwelijks baten voor.
Indexering leges
Voor de indexering van leges is uitgegaan van de verhoging zoals is opgenomen in de uitgangspunten voor de begroting 2019-2022 (2,3%). Dit leidt tot € 9.000 aan extra begrote legesbaten.
Indexering en areaaluitbreiding belastingen
Hogere tarieven en uitbreiding van aantal aansluitingen en adressen voor riolering en afval leiden tot extra baten van in totaal € 157.000.
Verbonden partijen
In de meerjarenbegroting van de Omgevingsdienst West-Holland is voor de jaren 2021 en 2022 een hogere bijdrage opgenomen.
Kostendekkend maken riool- en afvalstoffenheffing
Voor de afvalstoffenheffing en rioolrechten is het uitgangspunt dat deze kostendekkend zijn. De kosten nemen toe, dan moeten de baten ook verhoogd worden.
Overige mutaties
De overige mutaties die in het hoofdstuk 'Financiële ontwikkelingen' worden opgesomd, worden daar niet toegelicht. Dat gebeurt hier:
Overige mutaties programma 2 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
---|---|---|---|---|
Hogere kosten verwerking gft- en restafval | 240 | 240 | 240 | 240 |
Vervallen storting voorziening beheerplan openbare verlichting | -112 | -112 | -112 | -112 |
Lagere opbrengst papierinzameling | 62 | 62 | 62 | 62 |
Herberekening storting reserve Investeringen maatschappelijk nut | 32 | 32 | 32 | 25 |
Overig < 10.000 | 9 | 52 | 51 | 1 |
Totaal programma 2 | 230 | 273 | 273 | 215 |
Hogere kosten verwerking gft- en restafval
De kosten van het verwerken van restafval nemen fors toe. Omdat de Nederlandse verwerkingsinstallaties afval uit het buitenland importeren ontstaat een schaarste aan verwerkingscapaciteit, waardoor de verwerkingstarieven stijgen. De verwerking van restafval moest door Cyclus opnieuw worden aanbesteed, omdat het lopende contract was verlopen. Daarnaast heeft de Rijksoverheid in het regeerakkoord een verhoging van de belasting op de verbranding van restafval in het vooruitzicht gesteld. Het gaat om een verdubbeling van de bestaande belasting van € 13 per ton.
Vervallen storting voorziening beheerplan openbare verlichting
De lagere lasten worden veroorzaakt door het vervallen van de storting in de “voorziening beheerplan openbare verlichting” van € 112.000.
Lagere opbrengst papierinzameling
De marktwaarde van oud papier is in het algemeen aan sterke schommelingen onderhevig. In de afgelopen jaren is de marktwaarde van papier hoog geweest. Vanaf begin 2018 is de waarde echter zeer sterk afgenomen van € 112 per ton naar € 75 per ton.
Herberekening storting reserve Herwaardering investeringen maatschappelijk nut
Er is een herberekening uitgevoerd van de kapitaallasten voor de investeringen met maatschappelijk nut. Omdat deze lager uitvallen dan oorspronkelijk was berekend wordt het verschil, overeenkomstig de gedragslijn, aan de reserve herwaardering investeringen maatschappelijk nut toegevoegd.
Overig < € 10.000
Diverse kleine mutaties leiden samen tot een laatste wijziging van € 9.000.
Autonoom
Bestaand beleid