Lasten | |||||||
Thema | Rekening | Begroting | Raming | ||||
Productgroep | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
Ruimtelijk beleid | 1.601 | 1.829 | 1.980 | 1.905 | 1.885 | 1.885 | |
Wonen | 491 | 687 | 747 | 672 | 652 | 652 | |
Vergunningen en toezicht | 1.110 | 1.126 | 1.233 | 1.233 | 1.233 | 1.233 | |
Monumenten en beeldkwaliteit | - | 16 | - | - | - | - | |
Grondzaken en vastgoed | 21.132 | 20.064 | 40.089 | 14.206 | 33.706 | 18.004 | |
Alle grondexploitaties | 18.559 | 18.338 | 33.339 | 13.875 | 24.040 | 17.673 | |
Grondgebiedzaken, overig | 2.382 | 1.540 | 6.629 | 210 | 9.545 | 210 | |
Grondgebiedzaken | 191 | 186 | 121 | 121 | 121 | 121 | |
Economie, toerisme, natuur | 537 | 766 | 1.131 | 591 | 551 | 521 | |
Economie | 347 | 507 | 499 | 409 | 369 | 364 | |
Toerisme | 129 | 232 | 583 | 133 | 133 | 108 | |
Natuur en Landschap | 61 | 27 | 49 | 49 | 49 | 49 | |
Totaal lasten | 23.270 | 22.659 | 43.200 | 16.702 | 36.142 | 20.410 |
Baten | |||||||
Thema | Rekening | Begroting | Raming | ||||
Productgroep | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
Ruimtelijk beleid | -1.275 | -1.186 | -1.154 | -1.154 | -1.154 | -1.154 | |
Wonen | -52 | -27 | - | - | - | - | |
Vergunningen en toezicht | -1.223 | -1.159 | -1.154 | -1.154 | -1.154 | -1.154 | |
Monumenten en beeldkwaliteit | - | - | - | - | - | - | |
Grondzaken en vastgoed | -18.857 | -19.635 | -40.200 | -14.120 | -33.620 | -18.455 | |
Alle grondexploitaties | -18.559 | -18.110 | -33.339 | -13.875 | -24.040 | -17.673 | |
Grondgebiedzaken, overig | -128 | -1.311 | -6.703 | -87 | -9.422 | -624 | |
Grondgebiedzaken | -170 | -214 | -158 | -158 | -158 | -158 | |
Economie, toerisme, natuur | -102 | -57 | -74 | -74 | -74 | -74 | |
Economie | -46 | -57 | -74 | -74 | -74 | -74 | |
Toerisme | -56 | - | - | - | - | - | |
Natuur en Landschap | - | - | - | - | - | - | |
Totaal baten | -20.234 | -20.878 | -41.428 | -15.348 | -34.848 | -19.683 |
Saldo | |||||||
Thema | Rekening | Begroting | Raming | ||||
Productgroep | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
Ruimtelijk beleid | 327 | 643 | 826 | 751 | 731 | 731 | |
Wonen | 439 | 660 | 747 | 672 | 652 | 652 | |
Vergunningen en toezicht | -112 | -33 | 79 | 79 | 79 | 79 | |
Monumenten en beeldkwaliteit | - | 16 | - | - | - | - | |
Grondzaken en vastgoed | 2.275 | 428 | -111 | 86 | 86 | -451 | |
Alle grondexploitaties | - | 227 | - | - | - | - | |
Grondgebiedzaken, overig | 2.254 | 229 | -74 | 123 | 123 | -414 | |
Grondgebiedzaken | 21 | -28 | -37 | -37 | -37 | -37 | |
Economie, toerisme, natuur | 435 | 710 | 1.057 | 517 | 477 | 447 | |
Economie | 301 | 451 | 425 | 335 | 295 | 290 | |
Toerisme | 73 | 232 | 583 | 133 | 133 | 108 | |
Natuur en Landschap | 61 | 27 | 49 | 49 | 49 | 49 | |
Totaal saldo van lasten en baten | 3.037 | 1.781 | 1.772 | 1.354 | 1.294 | 727 | |
Toevoeging reserves | 981 | 2.729 | 457 | 381 | 330 | 691 | |
Onttrekking reserves | -849 | -3.506 | -799 | -219 | -159 | -129 | |
Saldo mutaties reserves | 132 | -777 | -343 | 162 | 171 | 561 | |
Geraamd resultaat | 3.169 | 1.004 | 1.428 | 1.515 | 1.464 | 1.287 |
Waarvan:
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
---|---|---|---|---|
Incidentele lasten | 40.507 | 14.008 | 33.448 | 17.716 |
Incidentele baten | -39.955 | -13.875 | -33.375 | -18.210 |
Saldo | 551 | 133 | 73 | -494 |
Waarvan:
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
---|---|---|---|---|
Structurele toevoegingen aan de reserves | 15 | 15 | 15 | 15 |
Structurele onttrekkingen aan de reserves | -86 | -86 | -86 | -86 |
Saldo | -71 | -71 | -71 | -71 |
P1 | Ruimtelijke ontwikkeling | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
---|---|---|---|---|---|
Vertrekpunt begroting 2019-2022 | 916 | 1.106 | 977 | 977 | |
Nieuw beleid | - | - | - | - | |
Autonoom | -3 | -3 | -3 | -3 | |
Bestaand beleid | 516 | 413 | 491 | 314 | |
Totaal saldo | 1.429 | 1.516 | 1.465 | 1.288 |
Toelichting
Nieuw beleid
Het hoofdstuk 'Financiële ontwikkelingen' (hoofdstuk 3) laat stap voor stap zien hoe de begroting is opgebouwd. Alle stappen worden uitgebreid toegelicht, zij het dat de toelichting is gericht op de begroting als geheel. Hieronder volgt een toelichting die specifiek is gericht op programma 1. Het onderdeel overige mutaties komt daarbij apart aan de orde, omdat dit onderdeel in hoofdstuk 3 wel wordt getoond, maar niet wordt toegelicht.
Ontwikkeling resultaat Programma 1 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
---|---|---|---|---|
Vertrekpunt begroting 2019-2022 | 916 | 1.106 | 977 | 977 |
Uitwerking uitgangspunten en financiële techniek | 426 | 323 | 401 | 224 |
Overige mutaties | 87 | 87 | 87 | 87 |
Resultaat | 1.429 | 1.516 | 1.465 | 1.288 |
Uitwerking uitgangspunten en financiële techniek
Uitwerking uitgangspunten en financiële techniek programma 1 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
---|---|---|---|---|
Personeelslasten | 199 | 199 | 199 | 199 |
Indexering lasten | 2 | 2 | 2 | 2 |
Indexering baten | -26 | -23 | -24 | -28 |
Bijstelling prognose Waboleges | 241 | 134 | 214 | 41 |
Mutatie stelpost uren en overhead grexen | 10 | 10 | 10 | 10 |
Totaal programma 1 | 426 | 322 | 401 | 224 |
Personeelslasten
In hoofdstuk 3 'Financiële ontwikkelingen' wordt onder 'loonontwikkeling' aangegeven dat de personeelskosten over de hele linie toenemen. Dit is op alle programma's terug te zien. Op programma 1 is sprake van € 199.000 aan extra personeelslasten. Dit is met name terug te voeren op de productgroepen Bestemmingsplannen en Wonen.
Indexering lasten / baten
Voor de indexering van baten en lasten is uitgegaan van de stelregel: baten worden altijd geïndexeerd, lasten worden geïndexeerd wanneer daar uitdrukkelijk reden toe is.
Bijstelling prognose waboleges
Vanaf 2019 zullen de inkomsten worden begroot op basis van de meerjarige trendlijn (zie voor uitgebreidere toelichting het hoofdstuk lokale heffingen).
Mutatie stelpost uren en overhead grexen
Op basis van de urenraming voor de grexen zijn de kosten iets hoger.
Overige mutaties
De overige mutaties die in het hoofdstuk 'Financiële ontwikkelingen' worden opgesomd, worden daar niet toegelicht. Dat gebeurt hier:
Overige mutaties programma 1 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
---|---|---|---|---|
Hogere lasten planschade | 53 | 53 | 53 | 53 |
Inhuur voor bestemmingsplannen | 25 | 25 | 25 | 25 |
Overig < 10.000 | 10 | 10 | 10 | 10 |
Totaal overige mutaties | 87 | 87 | 87 | 87 |
Hogere lasten planschade
De hogere lasten op deze productgroep worden voornamelijk veroorzaakt door de toenemende hoeveelheid planschadeclaims
Inhuur voor bestemmingsplannen
Er worden extra kosten voor inhuur projectmatige werkzaamheden verwacht op gebied van ondersteuning van projecten zoals de ‘Paradijsweg – natte kant’ en eventuele personele calamiteiten.
Overig < € 10.000
Diverse kleine mutaties leiden samen tot een laatste wijziging van € 10.000.
Autonoom
Bestaand beleid